JAK UMUZYKALNIAĆ DZIECKO W DOMU
Co możemy robić z dzieckiem w domu? Jak tworzyć mu sprzyjające środowisko do rozwoju muzycznego? I czy to konieczne?…
Prof. E.E. Gordon:
„Dom rodzinny jest najważniejszą szkołą, z jaką dziecko kiedykolwiek będzie miało okazję się spotkać, a rodzice są najważniejszymi nauczycielami. Większość rodziców jest lepiej przygotowana do kierowania swymi dziećmi i nauczania ich komunikowania się i umiejętności arytmetycznych niż umiejętności muzycznych. Im samym gotowość taka nie jest potrzebna, gdyż nie posiadają wysokiego poziomu muzycznych uzdolnień. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że jako dzieci nie byli właściwie kierowani i nauczani w zakresie rozwoju tych umiejętności. W ten sposób stali się nieświadomymi swej roli trybami w pewnego rodzaju zamykającym się kole.”
„Rodzice, którzy jedynie śpiewają ze względną intonacją oraz potrafią płynnie i swobodnie wykonywać ciałem określone ruchy, nawet jeśli nie grają na żadnych instrumentach, posiadają dostateczne podstawowe przygotowanie dla kierowania i nauczania swoich dzieci w ramach rozwijania ich umiejętności muzycznych.”
„Dopóki rodzice nie poczują się za to odpowiedzialni, czy to sami z siebie, czy pod wpływem nauczycieli i przyjaciół, ich dzieci przez całe życie będą miały ograniczone możliwości rozumienia i ujmowania muzyki.”
„Teoria uczenia się muzyki według Edwina E.Gordona. Materiały II seminarium autorskiego”, pod red.E.Zwolińskiej, K.Jankowskiego Bydgoszcz-Warszawa 1995
Co możesz zrobić, żeby sprzyjać rozwojowi muzycznemu swojego dziecka w domu?
- Śpiewaj, śpiewaj, śpiewaj. Kiedy skończysz, zacznij śpiewać jeszcze raz.
- Dostarczaj dziecku jak najwięcej różnorodnych bodźców muzycznych – koncerty, zajęcia, rodzinne muzykowanie.
- Słuchaj z dzieckiem różnej muzyki.
- Potańczcie razem, staraj się poruszać z dzieckiem do muzyki w sposób naturalny.
- W miarę swoich możliwości – śpiewaj dziecku piosenki w tych samych tonacjach i tempach.
- Pokazuj dziecku różnice między śpiewaniem a mówieniem.
- Angażujcie się oboje mama i tata do domowych zabaw z muzyką (Tata bynajmniej nie jest zwolniony ze śpiewania 🙂 ).
- Zachęcaj małe dzieci do zabawy śpiewaniem, np. do zabawy w muzyczne pytania-odpowiedzi podczas codziennych zajęć.
- Wzmacniaj muzyczne próby swojego dziecka.
- Dzieci starsze również wprowadzaj w etap akulturacji. Okres akulturacji nigdy się nie kończy i trwa całe nasze życie.
A czego robić nie należy?…
- W przypadku bardzo małego dziecka – nigdy nie powoduj jego ciałem – nie poruszaj jego rączkami ani nóżkami. Możesz natomiast poruszać się z dzieckiem na kolanach lub na rękach.
- Nie ucz dziecka piosenek z tekstem. Pokaż mu, że muzyka nie potrzebuje tekstu.
- Nie oczekuj od dziecka określonych reakcji.
- Nie każ dziecku śpiewać piosenki przed całą rodziną.
- Nie słuchaj z dzieckiem muzyki, której nie lubisz.
- Unikaj typowych dla dzieci nagrań piosenek ze słowami z prostym rytmicznym podkładem.
- Nigdy nie zmuszaj dziecka do słuchania muzyki…
- …ale nie przerywaj, gdy wydaje się, że nie słucha (dzieci dalej wchłaniają muzykę)
Pamiętaj:
Dziecko uczy się poprzez różnicowanie. Uczy się co czym nie jest – musi więc poznać bardzo dużo różnorodnych przykładów muzycznych.
Dziecko również chłonie muzykę, kiedy śpi. Możesz dostosowując odpowiednią głośność puszczać na odtwarzaczu spokojne melodie, muzykę instrumentalną czy kołysanki.
Lepiej śpiewać dziecku nieczysto (fałszując), niż nie śpiewać w ogóle!!!
Każde dziecko przechodzi przez stadia rozwoju we własnym tempie.
Pamiętaj o zasadzie „nie przeszkadzaj”, ale też z powodu swoich braków w edukacji muzycznej nie pozostawaj bierny w podejmowaniu działań muzycznych względem swojego dziecka, bo żadna instytucja oświatowa nie zapewni dziecku wczesnego i najważniejszego kontaktu z muzyką.
Jakiej muzyki słuchać z dzieckiem?
muzyka instrumentalna
interesująca dla rodziców
nagrania dobrej jakości
utwory nie dłuższe niż 1 – 1,30 minuty
różne style muzyczne
wiele kontrastów
zróżnicowanie dynamiki
zróżnicowanie barwy
Jak śpiewać dzieciom?
DLA DZIECI, a nie z nimi
swobodnie
bez słów, na sylabach ba, pa, ta, ma
jak najwięcej różnych piosenek
z akompaniamentem lub bez
śpiewać piosenki w tej samej tonacji i w tym samym tempie
pamiętać o skali głosu dziecka (dziecko nie zaśpiewa zbyt wysoko, ani zbyt nisko)