ZAJĘCIA MUZYCZNE

Zajęcia dla maluszków od 0 do 3 roku życia

czas: 30 minut
grupy: od 6 do 12 osób
+ rodzice uczestniczą w zajęciach razem z dziećmi

Całe zajęcia prowadzimy głosem. Siedzimy razem z dziećmi w kole na dywanie. Podczas zajęć staramy się przede wszystkim posługiwać językiem muzyki, dlatego nie prowadzimy rozmów, ani nie wydajemy dzieciom żadnych słownych poleceń. Prezentujemy za to dzieciom śpiewanki w różnorodnych skalach oraz rytmiczanki w metrach prostych i złożonych. Poruszamy się rytmicznie, próbujemy zachęcić dzieci do eksperymentowania z własną formą ruchu. To bardzo ważne w celu osiągnięcia właściwej koordynacji ciała na dalszych etapach muzycznego rozwoju. Prezentujemy dzieciom motywy tonalne i rytmiczne, a tym samym uczymy je najprostszego słownika muzycznego, który w kolejnych latach będzie rozbudowywany. W muzycznym rozwoju jest to okres akulturacji – zanurzamy dziecko w bogate środowisko muzyczne i staramy się by mogło czerpać z niego jak najwięcej. Dziecko słucha i gromadzi dźwięki muzyki z otoczenia. Później pojawiają się u niego reakcje przypadkowe – dziecko porusza się i paple w odpowiedzi ale nieadekwatnie do muzycznych dźwięków środowiska, a potem celowe – stara się odnieść swój ruch i paplaninę do muzycznych dźwięków środowiska.

Rodzice także biorą aktywnie udział w zajęciach śpiewając, odpowiadając na motywy muzyczne, poruszając się do muzyki i bawiąc się ze swoimi dziećmi. Im bardziej aktywna grupa rodziców, tym lepiej bawią się same dzieci. Choć przede wszystkim staramy się zainteresować dziecko samą muzyką, na każdych zajęciach dzieje się bardzo dużo, a wszystko to odbywa się w cudownej i radosnej atmosferze, bliskości z rodzicami. Dzieci swobodnie poruszają się po całej sali wśród kolorowych chust, piłek i baniek mydlanych, pacynek i wielu innych kolorowych pomocy.

pierwsze zajęcia

Zajęcia dla maluszków od 0 do 18 miesięcy

czas: 30 minut
grupy: od 6 do 12 osób
+ rodzice uczestniczą w zajęciach razem z dziećmi

Zajęcia przebiegają bardzo podobnie do zajęć prowadzonych w grupie od 0 do 3 roku życia. Jest to ten sam muzyczny etap akulturacji, który zaczyna się od momentu narodzin dziecka  ( zobacz opis zajęć w grupie od 0 do 3 lat ). Przedstawiamy dzieciom śpiewanki i rytmiczanki, śpiewamy wraz z rodzicami, bawimy się kolorowymi pomocami, które są dostosowane do wieku dzieci. Ta grupa wiekowa przeznaczona jest dla niemowlaków – najmniejszych naszych uczestników i utworzona jest w trosce o ich bezpieczeństwo i wygodę podczas zajęć. W tej grupie znajdują się dzieci, które jeszcze nie chodzą. Chociaż normalnie w naszych grupach występuje zróżnicowany przedział wiekowy z uwagi na to, że dzieci najwięcej uczą się od siebie nawzajem, tę grupę rekomendujemy maluszkom leżącym. W szczególności jest to grupa zalecana dzieciom poniżej 6 miesiąca życia, aby mogły swobodnie uczestniczyć w nieco spokojniejszych zajęciach bez obawy, że wpadnie na nie dwu czy trzyletni inny uczestnik zajęć.

pierwsze zajęcia

Zajęcia dla maluszków od 2 do 4 roku życia

czas: 30 minut
grupy: od 5 do 12 osób
+ rodzice uczestniczą w zajęciach razem z dziećmi

Śpiewamy i rytmizujemy przez całe zajęcia. Dalej staramy się nie używać słów, zarówno prowadzący zajęcia jak i rodzice. Niekiedy wprowadzamy krótkie wierszyki przy rytmiczankach. W dalszym ciągu prezentujemy dzieciom śpiewanki w różnorodnych skalach, rytmiczanki w metrach prostych i złożonych, budujemy słownik muzyczny wprowadzając już nieco bardziej złożone motywy. Ten etap obejmuje w dalszym ciągu akulturację, ale jesteśmy też bardzo uważni czy któreś z dzieci nie zaczynają wchodzić już w kolejny etap – imitacji. Indywidualnie rozpoznajemy na którym poziomie muzycznym znajduje się każdy uczestnik zajęć. Dzieci na poziomie imitacji rozpoznają, że ruchy i paplanina nie pasują do muzyki z otoczenia. Zaczynają też z pewną dokładnością naśladować dźwięki muzyki z otoczenia zwłaszcza motywy tonalne i rytmiczne. W dalszym ciągu bawimy się chustami, piłkami i bańkami mydlanymi, czy chustą animacyjną. Niekiedy też wyciągamy grzechoczące jajka, kastaniety czy bębenki.

Skąd wiedzieć, czy zapisać dziecko do grupy 0-3, czy 2-4?

Grupy 2 – 4 są bardziej dynamiczne, ponieważ dwu i trzyletnie dzieci które niedawno zaczęły chodzić, odczuwają bardzo ogromną potrzebę przemieszczania się i eksplorowania najbliższego otoczenia. Mamy w tych grupach więc więcej zabaw ruchowych, dzieci zazwyczaj przemieszczają się i bardziej ekspresyjnie reagują na wszystkie nasze działania. Wchodzą też w zdecydowanie więcej interakcji między sobą i mają już swoje ulubione zabawki, którymi nie zawsze chcą się dzielić.

pierwsze zajęcia

Muzazowe przedszkolaki od 4 do 5 roku życia

czas: 40 minut
grupy: do 6 osób
+ rodzice nie uczestniczą w zajęciach razem z dziećmi

Do grup muzazowych przedszkolaków przychodzą dzieci ze zróżnicowanym poziomem zdolności i umiejętności. Dla części dzieci jest to kontynuacja zajęć maluszkowych w niższych grupach wiekowych. Praca nasza odbywa się dalej w zakresie akulturacji, ale też imitacji mającej ostatecznie przeprowadzić dzieci przez stadium koordynacji własnego ciała. Dziecko w tym wieku i przy właściwej wcześniejszej edukacji muzycznej zauważa już brak koordynacji pomiędzy śpiewem a oddychaniem, a także pomiędzy śpiewnym recytowaniem, a ruchem mięśni i oddychaniem. Dopiero kiedy nasz przedszkolak będzie potrafił skoordynować śpiewanie i recytowanie z oddychaniem i ruchem, będzie gotowy do dalszego etapu nauki, czyli podjęcia nauki gry na instrumencie.

Charakter tych zajęć muzazowych przedszkolaków jest bardziej „zadaniowy” dla dzieci, choć wszystkie ćwiczenia mają dalej formę swobodnej zabawy z wykorzystaniem kolorowych pomocy, z instrumentami perkusyjnymi lub grą na dzwonkach. W dalszym ciągu stosujemy pracę motywiczną tonalną i rytmiczną budującą słownik muzyczny dzieci. Wprowadzamy elementy gry na instrumentach, głównie perkusyjnych, ale tez zaznajamiamy dzieci z takimi instrumentami jak skrzypce, pianino, gitara, flet czy ukulele.

Ponieważ zajęcia dla muzazowych przedszkolaków odbywają się bez rodziców, ważna jest gotowość emocjonalna dziecka do samodzielnego wzięcia udziału w zajęciach. Jeśli dziecko nie jest gotowe być bez rodzica i woli z nim spędzać czas, zalecamy kontynuowanie jeszcze przez jakiś czas zajęć w grupie 2 – 4. Bez poczucia bezpieczeństwa dzieci nie będą w stanie przyswajać wiedzy i zajęcia nie będą sprawiały im radości.

pierwsze zajęcia